[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 14 - ( پاییز و زمستان 95 1395 ) ::
جلد 6 شماره 14 صفحات 175-196 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی از حیث توجه به آموزه‌های انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر نظرات شهید مطهری در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی
حمیده پاک مهر1، مقصود امین خندقی* 1، محمود سعیدی رضوانی1، سید جواد قندیلی1
1- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (1992 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل میزان توجه به آموزه‌های انقلاب اسلامی در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی صورت گرفت. روش مطالعه، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل تمام کتب پایه اول تا ششم دوره ابتدایی بود که برای نمونه، کتاب‌های فارسی بخوانیم، هدیه‌های آسمان و مطالعات اجتماعی پایه‌های اول تا ششم به صورت هدفمند انتخاب شدند. سپس براساس نظرات شهید مطهری چهار مقوله عدالت اجتماعی، استقلال، آزادی و معنویت اسلامی به عنوان ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی شناسایی و چک‌لیست محقق‌ساختهای با نُه زیرمقوله و پنجاه مفهوم کلی طراحی شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد صرفاً در کتب فارسی پایه اول، هدیه‌های آسمان پایه پنجم و مطالعات اجتماعی پایه چهارم مقوله‌های شناسایی‌شده مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه، از 170 مفهوم شناسایی‌شده در این زمینه، بیشترین مفاهیم مربوط به مقوله معنویت اسلامی (95 مفهوم) و سپس مقوله استقلال (66 مفهوم) بود. در حالی که مفاهیم مرتبط با مقوله آزادی (4 مفهوم) و عدالت اجتماعی (5 مفهوم) اندک بود. با عنایت به یافته‌های حاصل، توجه به آموزه‌های انقلاب اسلامی در سازماندهی محتوای کتب درسی دوره ابتدایی به طراحان و مؤلفان این کتب توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزه‌های انقلاب اسلامی، تحلیل محتوا، کتاب درسی، گفتمان‌سازی
متن کامل [PDF 290 kb]   (6951 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The survey and analysis of the content of textbooks in the primary school (elementary period) in respect to the teachings of the Islamic Revolution of Iran in terms of the views of Martyr Motahhari in the book on the Islamic Revolution. پاسداری فرهنگی. 2017; 6 (14) :175-196
URL: http://pasdarifarhangi.ir/article-1-283-fa.html

پاک مهر حمیده، امین خندقی مقصود، سعیدی رضوانی محمود، قندیلی سید جواد. بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی از حیث توجه به آموزه‌های انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر نظرات شهید مطهری در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی. 1395; 6 (14) :175-196

URL: http://pasdarifarhangi.ir/article-1-283-fa.html



دوره 6، شماره 14 - ( پاییز و زمستان 95 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه علمی - پژوهشی پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی Bi-Quarterly Journal of Cultural Guardianship of The Islamic Revolution
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764