[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 12 - ( پاییز و زمستان 1394 1394 ) ::
جلد 5 شماره 12 صفحات 1-22 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جایگاه الگوی مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت و ارزیابی میزان تحقق آن در اهداف مصوب دوره متوسطه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
علی مقدم زاده* 1، حسن نجفی، مهدی سبحانی نژاد1
1- دانشگاه شاهد
چکیده:   (2555 مشاهده)

پ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر با هدف بررسی جایگاه الگوی مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت و ارزیابی میزان تحقق آن در اهداف مصوب دوره متوسطه جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا و رویکرد آن کاربردی است. جامعه پژوهشی شامل متون مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت و نیز متن اهداف مصوب دوره متوسطه است که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، از نمونه‌گیری صرف‌نظر شده و کل جامعه آماری مورد بررسی واقع شده است. ابزارهای اندازه‌گیری، فرم فیش‌برداری و سیاهه تحلیل محتوا بوده است. داده‌های اسنادی به شیوه کیفی و داده‌های تحلیل محتوا با استفاده از شاخص‌های توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ع‍م‍ده‌ت‍ری‍ن‌ ی‍اف‍ت‍ه‌های‌ پ‍ژوه‍ش‌ بیانگر آن است که: 1. چارچوب مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت پس از بررسی مدارک و مستندات مرتبط در 4 محور و 43 مؤلفه تدوین شد. 2. در م‍ج‍م‍وع‌ 38 مرتبه به مؤلفه‌های فرهنگ ایثار و شهادت توجه شده که میزان فراوانی آن در اهداف اعتقادی، اخلاقی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، اجتماعی، زیستی، سیاسی، اقتصادی به ترتیب 7، 8، 0، 1، 8، 1، 9، 4 است.
3. در بین محورهای مورد بررسی، صفات عملی ایثار و شهادت با میزان بار اطلاعاتی 842/0 و ضریب اهمیت 711/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده، این در حالی است که به محور پیامدهای فردی و اجتماعی ایثار و شهادت با میزان بار اطلاعاتی 003/0 و ضریب اهمیت 003/0 توجه بسیار کمتری شده است

واژه‌های کلیدی: فرهنگ ایثار و شهادت، اهداف مصوب، دوره متوسطه، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 238 kb]   (493 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghaddamzadeh A, Najafi H, Sobhaninejhad M. A Review of the Position of the Conceptual Model of the Culture of Sacrifice and Martyrdom and the Evaluation of the Realizing the Approved Objectives of the Islamic Republic of Iran's of Education System at High School Level . پاسداری فرهنگی. 2016; 5 (12) :1-22
URL: http://pasdarifarhangi.ir/article-1-152-fa.html

مقدم زاده علی، نجفی حسن، سبحانی نژاد مهدی. بررسی جایگاه الگوی مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت و ارزیابی میزان تحقق آن در اهداف مصوب دوره متوسطه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی. 1394; 5 (12) :1-22

URL: http://pasdarifarhangi.ir/article-1-152-fa.html



دوره 5، شماره 12 - ( پاییز و زمستان 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه علمی - پژوهشی پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی Bi-Quarterly Journal of Cultural Guardianship of The Islamic Revolution
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764